sangoescostarica.reismee.nl

Vervolg van de seizoensfinale

Vorige keer. In Costa Rica. Werd haar geduld nog lang op de proef gesteld? Of kwam ze vroegtijdig oog in oog te staan met een moordenaar? Of twee? Of werd ze met haar en huid opgepeuzeld door een halve nachtelijke dierentuin? U komt het zo te weten in een nieuwe aflevering van San. In Costa Rica.

Het is ruim 8u 's avonds. De nacht is al lang gevallen. Nog geen teken van leven van meneer of madam de kotbazen. En plots... Een brommer valt stil net onder mijn raam. Er wordt op mijn voordeur gebonkt. Miljaarde... Ik loer tussen mijn gordijnen en zie het silhouet van een jongeman. Hij wuift verontschuldigend en enigszins gegeneerd naar mij. Hij beweert Miguel te zijn, de eigenaar. Ik twijfel. Maar anderzijds lijkt hij onwaarschijnlijk goed op de foto's van de boekings-website. Ik trek mijn stoute flipflops aan en open de deur met een zwaai, alsof ik hem al lang verwachtte. En dat deed ik eigenlijk ook wel. Geen 2 uur, maar 5 uur lang al. 't Steekt hier duidelijk niet op een uur.
De volgende morgen. Opnieuw tumult onder mijn raam. Ik gluur opnieuw zo onopvallend mogelijk tussen mijn gordijnen. Geen brommer deze keer, maar enkele fervente vogelspotters. Niet enkel de vogels worden gespot , maar ik ook blijkbaar. Of ik geen goesting heb om vlug naar beneden te komen, want er zit daar ergens 'nen wreed schonen toekan' tussen de takken. Allez, serieus?Freaks zijn het hier. Je kan dergelijke obsessie maar enkel begrijpen als je hier al een tijdje vertoeft. Met frisse tegenzin hijs ik me, nog half in coma, in mijn kleren. Tegen de tijd dat ik beneden ben, was de vogel al lang gaan vliegen. Letterlijk dus. Gelukkig krijg ik hier dagelijks, kwestie van snel wakker te worden, een kouwe douche geserveerd. Ook letterlijk. Het is voorlopig nog steeds wachten op de eerste druppel warm water.

En nu we het toch over water hebben : tijd voor een educatieve noot. De maand december valt zo netjes tussen het regen- en het droge seizoen. In duidelijke mensentaal: het weer is er overwegend droog, heet, en plakkerig, met heel af en toe een plensbui. Zomaar, uit het niets. En die pakt dan weer even snel haar biezen of dat ze gekomen was. Voorlopig blijven de statistieken gehandhaafd. Het plakkerige weer is er, en de stortbuien ook. Die laatste gelukkig nog maar enkel moeten aanschouwen vanachter glas: het venster van de hotelkamer, het raam van de bus, of het glas van een piña colada ....

En nu we toch over piñas bezig zijn (ma : een piña is een ananas) : hier zou je er werkelijk een moord voor begaan. Of een heldhaftige wandeling van talloze kilometers over steile rotspaden en langs idyllische watervallen. Dat kan ook. Onder de schroeiende zon. Ergens ook wel een beetje moordend dus. Op zoek naar de fameuze ananas-boerderij Finca Sura. Een tip, onderweg opgevangen en onthouden. Kleinzoon Kendall, elf jaar, en mijn persoonlijke gids, stond erop een schone rijpe ananas voor me uit te zoeken. Het leek uiteindelijk ook de grootste te zijn. Weigeren had geen zin. Het kind had lijf en leden geriskeerd tussen de scherpe ananas-stekkels. Maar ik zat wel enigszins verveeld met dit monster dat maar half in mijn rugzak pastte, en dat in mijn ogen nog in geen honderd jaar rijp zou zijn, en ik moest de volgende dag alweer de bus op... Daarbovenop draaide hij me ook nog een joekel van een steen in mijn handen. Gevonden in de rivier. Voor mij. Gevolgd door een hartversmeltende kinderblik . Zoiets kan je onderweg dan toch niet wegsmijten? Daar ging ik dan. Dezelfde lijdensweg terug. Maar met een ananas en een steen rijker. Een paar uur later bleef nog enkel de steen over. De ananas bleek uiteindelijk superrijp en dus etensklaar. Vretensklaar in mijn geval.

Zo. Voor zover deze onverwacht vroege nieuwe editie vanuit mijn nieuwe verblijfplaats Arenal La Fortuna. Ik wens u nog wat geduld toe voor het vervolg hierop.

S x

Reacties

Reacties

Guido e Maria

Dank voor je weer heerlijk verslag. Inderdaad zijn we gewoon de rijpe vruchten te zien in Begië maar hier bijna rijp geplukt en na een paar uur etensklaar. Geniet vooral blijvend met de reeds vele opgedane herinneringen. Abraço

Sandra F

@ Chantal, Spiderman, My favourite callgirl en Guido e Maria : dankjewel voor trouwe commentaren !

Sandra F

@ Jezus : ik probeer mijn verhalen wat kort te houden, zodat ze op 1 scherm zouden passen en er dus niet moet gescrold worden.

Sandra F

@ Jezus : En eventuele moeilijke woorden zal ik wat toelichten voor ons ma. Spaart je meteen ook weer een hoop werk tijdens je platte en verplichte rust :-)

Jo en Els

Geweldig hoe we al je avonturen zo zien gebeuren zelfs al zitten we zo ver!! Meer van dat zou ik zeggen

chantal

Super

Spiderman

Lieve globetrotter,
wat een genoegen om jou verhaal te lezen, zoals altijd trouwens!
Hier in Beernem worden wij zo stilaan gewaar dat de winter zijn intrede doet.
Deze morgen mocht ik voor de eerste maal het ijs van mijn raam krassen. Van heerlijke rijpe ananassen is hier dus geen sprake, ik ben momenteel blij met een warme chocomelk!
Met je zusje gaat het waarschijnlijk goed, al is het moeilijk om haar te bereiken, als je haar belt, dan is ze bezig met haar verplaatsing ergens in haar huis, van de zetel naar de tafel, van boven naar beneden, naar het toilet en omgekeerd...., maar na het laatste verslag lukt het haar wel! dus dat komt wel goed!
Verder staan de feestdagen voor de deur, de Sint is terug naar Spanje dus mochten wij dit weekend eindelijk onze Kerstboom versieren. (indien wij dat vroeger doen, dan komt de Sint blijkbaar niet langs volgens sommige mensen, maar hij slaat steevast mijn huis over, Kerstboom of niet.....) Enfin, dit vervelende werkje is voorbij, mijn zolder een puinhoop, maar mijn huis ziet er feestelijk uit, niet dat er momenteel veel gefeest wordt...... Daar is er teveel werk voor in mijn boetiek!
Allee....., geniet nog maar chou en tot de volgende.
Gran beso Xx

Darleen

Hey San leuk om je verhalen te lezen en mee te reizen met je.
Straffe madam , globetrotter , prima schrijfster en een leuke vriendin.
Geniet ervan en ik zal ook genieten van je reisverhalen die me af en toe een warme lach geven . Be carefull???

Ellis Vincke

Hey,
Tante leuk dat je je daar naar je zin hebt. Geniet nog van je reis. Mijn excuses dat ik zou laat pas een berichtje stuur . Het zijn namelijk examens en met moeder Anja is alles in orde.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!